Предавање ма Светлане Монтуе
У оквиру циклуса предавања Периодика између књижевне форме и друштвеног активизма, ма Светлана Монтуа ће 21. новембра 2017. у 12 часова у Библиотеци ИКУМ-а одржати предавање Анти/колонијална изложба у Паризу (1931) и надреалистичка контра/јавност.
Колонијална изложба, која је 6. маја 1931. отворена у Паризу, требало је да јавности предочи величину, разноликост и „егзотичност“ француске колонијалне империје. Упркос економској кризи која је у том тренутку погађала Француску, изложба је забележила значајан успех и привукла осам милиона посетилаца. У складу с деветнаестовековном традицијом универзалних изложби, поставка је величала идеју колонијалног пројекта наглашавајући његов цивилизаторски карактер. Али одржавање изложбе убрзо је довело до снажне реакције и формирања критичке контрајавности, оличене у удруженом деловању француских надреалиста и антиимперијалистичке лиге Комунистичке партије Француске. Кулминацију њихових субвертивних (ре)акција, у којима су важну улогу одиграли штампани медији и периодика, представљало је организовање контра-изложбе под називом Истине о колонијама, која је постављена у згради Централног комитета КПФ у Паризу.
На овом карактеристичном примеру из интелектуалне историје Европе тридесетих година 20. века могуће је „у малом“ осветлити дијалектику јавности и контрајавности, механизме формирања и критичког преобликовања јавног мњења, као и посебну улогу коју у томе имају различити облици јавне штампане речи/слике (дневна штампа, часописи, плакати, брошуре, леци и сл.). Уз осврт на oдјеке антиколонијалног ангажмана француских надреалиста у београдским надреалистичким круговима, предавање ће указати и на могућност компаративне анализе француске антиколонијалне изложбе и изложбе београдских надреалиста организоване у Уметничком павиљону „Цвијета Зузорић“ 1932. године.
Корпус часописа: Surréalisme au service de la révolution, Le Temps, Le Figaro, L’Humanité, La Défense.
Светлана Јевтовић Монтуа (Београд, 1982) дипломирала је као студент генерације на Одељењу за историју уметности Филозофског факултета у Београду. Магистарске и специјалистичке студије је наставила као стипендисткиња Француске владе на Екол де Лувр и на Универзитету Париз 4 Сорбона. Праксу је стицала у Центру Жoрж Помпиду. Као истраживач сарадник радила је на припреми инаугуралних изложби Музеја европских и медитеранских цивилизaција у оквиру пројекта Марсеј европска престоница 2013, а као музејски едукатор у Музеју Пабла Пикаса у Паризу и у Фондацији Луј Витон. Била је кустос изложбе Констелације (2015) у Српском културном центру у Паризу, где је такође организовала програме о београдском надреализму (2016/2017). Тренутно је на докторским студијама на Универзитету Париз Нантер (под менторством Реми Лaбруса и Матилд Арну), у оквиру којих се бави односима уметности и политике у хладноратовском и постколонијалном контексту.