Новости

Teorijski i književnokritički razgovori

26.5.2017

 

Projekat "Kulturološke književne teorije i srpska književna kritika" organizuje Teorijske i književnokritičke razgovore u biblioteci Instituta za književnost i umetnost, u sredu 31. maja 2017. u 12 časova. Tim povodom dr Amra Latifić održaće predavanje na temu Ruski avangardni eksperiment: opera Pobeda nad suncem, oslobađanje umetničke forme.

Pobeda nad suncem je prva futuristička opera izvedena u Petrogradu 1913. godine. Libreto za operu je napisao Aleksej Kručonih, prolog je napisao Velimir Hlebnjikov, muziku je komponovao Mihail Matjušin, a dekor je kreirao Kazimir Maljevič. U okviru scenske postavke, prvi put javno je predstavljen Crni kvadrat Kazimira Maljeviča. Opera Pobeda nad suncem je prikazana u svoj svojoj intermedijskoj i interdisciplinarnoj složenosti suočavanja različitih umetničkih metoda i strategija sa utopijskim vizijama novog sveta. Matjušin kroz muzičku disonantnost definiše operu kao pobunu protiv starog romantizma, libretista Kručonih postavlja anarhični transracionalni zaumni jezički eksperiment, a scenografiju Maljevič izvodi kroz redukovana i analitička vizuelna rešenja, koja će kasnije postati osnova za razvoj suprematizma. U poetici nove, oslobođene umetničke forme, koja u operi predstavlja novi svet, jezička teorija i praksa zauma kao nereferencijalna glasovna/slovna poezija, približava se bespredmetnom slikarstvu, odnosno radikalnoj vizuelnoj apstrakciji ranog suprematizma. Ova opera na eksperimentalni, ekscesni i radikalni način pokazuje jedan od prvih pokušaja avangardnog interdisciplinarnog povezivanja više umetničkih strategija i disciplina.

Prof. dr Amra Latifić je rođena 1980. godine u Beogradu. Diplomirala je na Filološkom fakultetu u Beogradu, na Katedri za ruski jezik i književnost i na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, na Katedri za glumu. Doktorirala je na Interdisciplinarnim studijama Univerziteta umetnosti u Beogradu, na Katedri za teoriju umetnosti i medija. Naziv doktorske disertacije: „Postmoderna interpretacija interdisciplinarnih teorija i prakse ruske i sovjetske avangarde od 1910. do 1932. godine”. Objavila je knjige Paradigme ruske avangardne i postmoderne umetnosti, . Prevodila je sa ruskog jezika brojne članke i tekstove Mihaila Epštejna, između ostalog i njegovu knjigu Sola amore. Pored ostalog, autor je poglavlja u okviru enciklopedije Istorija umetnosti u Srbiji XX vek: „Balet u Narodnom pozorištu od 1900. do 1937. godine“, potom, „Transgression of Utilitarian Speech in Bakhtin’s Speech Practise and the Trans-rational Experiment”, in: European Theories in Former Yugoslavia, Cambridge Scholars Publishing, itd. Redovno je zaposlena na Fakultetu za medije i komunikacije na Univerzitetu Singidunum u Beogradu, kao vanredna profesorka na predmetima Avangardna kritika modernizma, Vizuelne komunikacije, Performans itd.